28.4.2023

Při sledování Indiana Jonese či podobných dobrodružných filmů Vás určitě táhne divoká příroda a nespoutaná dobrodružství. Všechna místa však byla postupně prozkoumána, zmapovaná a zdokumentována. Lidé začali svoji expanzi mimo prostory naší planety – do vesmíru.

Společnost se ale přizpůsobila všem možným komfortům svého domova. Cestování je sice dobrodružství, avšak vyžaduje čas a peníze. Níže se zkusím nastínit, jak lidé reagovali na potřebu zábavy a dobrodružství, jak si přizpůsobily situaci a evokaci těchto požadavků vzhledem k prostředí, kde žijí. Je na čase se porozhlédnout do neznámých končin virtuálního světa.

1.       Nastínění dobrodružné situace v reálu, to je jeden vývojový krok, který lidstvo učinilo. Bavíme se teď především o honbě za pokladem. Máte k dispozici mapu, indicie. Vaším úkolem je rozluštit hádanku, vynaložit fyzické úsilí a vypátrat – ano, ti, kteří už našli nějakou svoji „kešku“, vědí, že je zde řeč o geocachingu. 

Stačí Vám jenom GPS a honba za pokladem může začít. Podle toho, jak jste zkušení v luštění různých úkolů či zvládání fyzicky náročných situací, můžete si vybrat obtížnost dosažení kešky. Může být ukrytá někde v kořeni stromu, což je jedna z lehčích variant. Lidé jsou hodně vynalézaví.

2.       Virtuální reality neboli videohry, které Vás pohltí do jiného světa, se dočkali svého boomu. Autoři her se snaží napodobit virtuální svět buď natolik přesně realitě, nebo naopak natolik exotický a zvláštní, že si každý hráč přijde na své. Je až děsivé, kolikrát dáme přednost trávení času ve virtuálním světě, kde se dají všechny problémy řešit, neboť tak byly naprogramovány, možná je toto důvod jejich popularity.

Není nad to, když si po práci můžete odskočit do svého virtuálního světa, nemyslíte? Je to skoro jako v letopisech Nárnie, jen k tomu nepotřebujete skříň nýbrž brýle. Trh se pyšní s různými modely, které jsou natolik pohodlné, že se Vám nebude chtít zpět do reality. Dokonale ošálí Vaše smysly.

3.       Když zkombinujete realitu s tou virtuální, pak z toho vzniká zábava. Za výsledek by se nyní dala považovat honba za pokémony. Jedná se o další trend, který nezasáhnul pouze teenagery, ale většinu jedinců vlastnící chytrý telefon.

Nevím sice, co přijde nyní, ale můžeme si být jistí, že se tvůrci budou chtít opět překonat sami sebe. Proto bedlivě pozorujme okolí a čekejme na další pokrok v zábavním průmyslu.